علم حروف
 
علوم غریبه
چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 22:28 ::  نويسنده : ققنوس       
علم حرف علمي است كه مي پردازد به تفسير حروف و اسماء از طريق قواعد حروفي . تفاوت علم حروف با علم اعداد يا همان عددشناسي اين است كه علم اعداد تنها مي پردازد به تفسير و معناي اعداد از طريق اعداد و تركيبهاي عدد ; اما علم حروف مي پردازد به تفسير اسماء كلمات و حروف از طريق حروف و اعداد . علم حروف عربي را جفر ، علم حروف عبر را گماتريا و علم حروف لاتين را لگزيگرام مي نامند . مراد از مطلق كلمه ( علم الحروف) ، همان علم جفر است . جفر در لغت به معناي پوست بزغاله است و چون اوراق اوليه اين علم (بر اساس نقلي از مسلمانان) بر روي پوست بزغاله نوشته و عرضه شده بود بدين نام خوانده شده است . منشأ علم حروف ; منشأ علم حروف دقيقا مشخص نيست . اما نهضتهايي همچون حروفيه با تكيه بر ارزش عددي حروف الفبا تلاشهايي براي شكستن الفاظ جامد و بي روح داشته اند تا مخاطبان خويش را به تأمل و تفكر ودار نمايند .



 

علم حروف

حروفیه معتقد بودند که « همه اشیا استوار به حروف میباشند » و « هر کس خواص حروف بداند همه اشیاء مسخر او شود » و علاوه بر این عقیده داشتند « همه ی اسرار قرآن و احکام و سر قیامت و مبدا و معاد و هر چه از ازل بوده و باشد و خواهد بودن » در پرده ی 32 حرف فارسی مستور میباشد. « تاریخ اعتقاد به خاصیت داشتن حروف در اسلام بسیار کهن است.(ابن ندیم در الفهرست [ص 429])  » در منطق فیثاغورث عدد معنا و مفهوم کلی و ماورا ء کمیت آورد، مثلا مثلث و مربع فقط کمیت نیستند و دارای شخصیت اند، اصلی هستند نه فرعی و عرضی، عدد در مکتب فیثاغورث مظهری از وحدت است که هیچگاه از مبدا خود جدا نمیشود. در مورد سابقه توجه به این مباحث در اسلام اظهار نظرهای بسیاری شده است اما یکی از آنها که از درجه اهمیت بیشتری بر خوردار است، نظر سید حسن نصر است وی میگوید : «تنظیم و تدوین علم تمثیل و رموز عددی حروف با علم عدد را که نظیر آن نزد فیثاغورثیان قدیم و پیروان مکتب کابال * در مغرب زمین نیز وجود داشته است در اسلام به علی (ع) نسبت داده اند» حروف مسروري : ب.پ.ت.ث.چ.ح.خ.ر.ز.ژ.ط.ظ.ف.ه.ي. حروف مكتوبي : ن.م.و. حروف ملفوظي : الف.جيم.دال.ذال.سين.شين.صاد.ضاد.عين.غين.قاف.كاف.گاف.لام. با توجه به جدول اهطمیه حروف بادی و ..... تعریف می شوند= - این حروف بادی هستند. ب و ی ن ص ت ض - این حروف آتشی هستند ا ه ط م ف ش ذ - این حروف خاکی هستند د ح ل ع ر خ غ - این حروف آبی هستند . ج ز ک س ق ث ظ _ حرف الف و ص دارای طبع مشخصی نیستند و حرف الف نشان سکون کامل است و ص نشان اختیار کامل . حرف ی هم از حروف نسبی است و هم طبع چهار گانه دارد . عده ای اعتقاد دارند منظور از فرشتگان با بال‌های دوگانه . سه گانه و چهار گانه که در قرآن ( سوره فاطر آیه یک ) به آن اشاره شده است . همان حروف است که هر کدام از طبع‌های آن یک بال محسوب می‌شود . موکل حروف خاکی : جبرئیل- جسمانی موکل حروف آبی : میکائیل - نفسانی موکل حروف بادی : عزرائیل - عقلانی موکل حروف آتشی : اسرافیل - عرفانی . از ميراث حروفيه = ظهور هستی با صوت است .اگر چیزی بی جان را به چیز بی جان دیگر بزنیم صوت که جوهر آن است ظهور می‌کند .این ظهور در جانداران از روی اراده و اختیار است.کمال صوت کلمه است و این نیز تنها در انسانها ظهور میکند.کلمه از حروف تشکیل شده است بنا بر این اصل صوت و کلمه حرف است. عربی ۲۸ حرف دارد که قرآن با آنها نوشته شده است و پارسی ۳۲ حرف دارد که جاودان نامه (کتاب اصلی فضل الله حروفی) با آن نوشته شده است.
کتاب بحرالغرائب . ثقه الاسلام شیخ محمد هروی _ آگاهيهاي تازه از حروفيان _ فهرست متون حروفيه عبدالباقي .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علوم غریبه و آدرس ghoghnous.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 8
بازدید کل : 54976
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1